Ralph

Ralph Hoefman

Ralph Hoefman: Ervaring opdoen voor de energietransitie

Arrow down Lees verder

Transporteurs gaan over een paar jaar kiezen welke brandstof ze gebruiken voor welke soort vervoer, denkt Ralph Hoefman, algemeen directeur truck, bij Van Tilburg Bastianen (TB Truck & trailer Service). De vraag naar trucks die nog binnensteden in mogen neemt toe, TB bereidt zich daarop al jaren voor.

“Want de olie raakt op, en diesel zal van minder belang worden omwille van het milieu. Als ondernemer heb je de plicht dan een juist advies te geven. Daarvoor bouwen we nu al jaren ervaring op met elektrische trucks en vervoer op waterstof. 2025 wordt, denk ik echt het kantelpunt, wanneer je met diesel al een aantal binnensteden niet meer in mag. Wat we tot die tijd hier doen, zien we als een leerproces, waarin we in de sector voorop willen lopen. Zeker, de klant maakt de uiteindelijke keuze, maar ook wij moeten daar helemaal achter staan.”



Jaar na jaar worden in Europa de eisen op gebied van milieuvriendelijkheid voor trucks strenger, vertelt Hoefman. “We hebben de trucks al op alle fronten vergroend en gestroomlijnd. Hartog & Bikker rijdt met onze nieuwste lijn op dat gebied. Zuiniger maken wordt aangedreven door de jaarlijks strengere eisen. Je mag als fabrikant per jaar een bepaald aantal trucks bouwen, waarvoor de overheid de carbon footprint voorschrijft. Die staan in de zogeheten Vecto-normering. Dus zie je dat er op meer fronten aan verminderen van uitstoot wordt gewerkt. De opdrachtgevers voor de transportsector vragen erom, de AH’s van deze wereld, de overheid treedt dwingend op met wetgeving en ook de burger ziet graag dat er wat gebeurt. Tegelijkertijd moet het wel betaalbaar zijn, en laten we vooropstellen dat dat nu nog niet het geval is. Maar dat lost zich vanzelf op, denken we: je mag straks geen diesels meer bouwen.”



“Tot die tijd leert het bedrijfsleven omgaan met de nieuwe technologie en de distributie daarvan. Want Nederland heeft bijvoorbeeld maar vier waterstof-tankstations en dus beperkte capaciteit om te tanken. Wanneer straks andere brandstoffen voor vervoer nodig zijn, en de vraag toeneemt, zal eenieder er aan geloven. Overigens: nu al worden er geen stadsbussen op diesel meer verkocht in Nederland.”



Dan lijkt de elektrische truck een oplossing. Maar dat ziet Hoefman anders. “Elektrisch rijden geeft inderdaad geen uitstoot, en de stroom kun je ook schoon opwekken. Maar die stroom opslaan duurt lang, de accu’s zijn zwaar en het stroomnet zou een dergelijke belasting niet aankunnen. Dan kom je bij waterstof, die je kunt maken met zonne-energie en je meteen een grotere actieradius geeft. DAF is bovendien bezig met een truck die niet zoals gewoonlijk uit waterstof stroom maakt om te rijden, maar die waterstof als brandstof gebruikt. Maar die trucks zijn nog niet productierijp. Alles wat wij als TB doen, is bedoeld als investering: wanneer straks de vraag oploopt omdat ondernemers wel aan de energietransitie moeten, willen wij weten wat we ze het best kunnen adviseren. Zo weten we straks ook wat er voor bouwkundige maatregelen nodig zijn om er waterstofvoertuigen een bedrijf binnen te kunnen laten, en weten we wat je moet doen om een vloot met waterstof vol te tanken. Want dat tanken duurt op zich niet lang, maar het systeem voor het op druk brengen van de waterstof (>300 bar) vraagt juist wél even tijd.



“Transporteurs denken er al over na, maar het kan nog niet uit. En ze investeren pas wanneer het moet. Wij zijn straks in staat om een passend advies te geven. Niet elke oplossing is voor iedereen passend. Wij hebben dan de ervaring al. Ik denk dat ondernemers straks gaan kiezen welke brandstof ze voor welke activiteit inzetten. In de steden kom je niet meer met diesel, waterstof geeft een grotere actieradius wanneer je van stad naar stad rijdt, de techniek is er al, wij zijn er klaar voor wanneer de vraag er is.”

 

*Bron: www.logisticsvalley.nl/

Ralph Hoefman

Ralph Hoefman

Algemeen Directeur Truck