Stap in de toekomst
DAF luidt de toekomst van distributie in met de nieuwe XD. Deze stelt een gedurfde norm voor het segment, met spannende nieuwe functies die echt een verschil maken.
- Beste directe zicht voor drukke stedelijke gebieden.
- Eenvoudige opstap met twee treden voor chauffeurs die vaak in en uit de cabine klimmen.
- Een uiterst comfortabele zitpositie met meer verstelmogelijkheden dan ooit tevoren.
Het resultaat is een geweldige omgeving voor rijden, werken en rusten.
De juiste cabinevariant voor uw distributietoepassing
De nieuwe generatie DAF XD wordt geleverd met een Day Cab, Sleeper Cab of Sleeper High Cab in een compleet assortiment 4x2- en 6x2-asconfiguraties, zowel trekkers als bakwagens. Uit het assortiment dakspoilers kunt u een dakspoiler kiezen die past bij uw trailers of opbouwen. Op deze manier kunt u altijd het beste voertuig voor uw specifieke toepassing selecteren.
Uitstekende veiligheid, efficiëntie en comfort,
ongeacht voor welke toepassing
Tegenwoordig gelden er in groene leefbare steden strenge eisen voor distributievoertuigen. Ze moeten stiller en schoner zijn en kwetsbare weggebruikers beschermen. De stadsvriendelijke nieuwe generatie XD zit boordevol innovaties die dit mogelijk maken en stelt nieuwe normen voor veiligheid, efficiëntie en chauffeurscomfort.
Veiligheid van de toekomst
Ongeëvenaarde veiligheid voor chauffeurs, bijrijders en andere weggebruikers
Verkeersveiligheid komt bij stedelijke distributie op de eerste plaats. Daarom heeft de Nieuwe Generatie DAF XD een lage cabinepositie, een grote voorruit en extreem lage raamlijnen, is hij toonaangevend op het gebied van direct en indirect zicht en wordt hij ondersteund door geavanceerde technologieën zoals het DAF Digital Vision System en de unieke DAF Corner View. Met de compleet nieuwe, robuuste cabineconstructie, het pakket ondersteuningssystemen voor de chauffeur en de eersteklas ergonomie is de Nieuwe Generatie DAF XD de nieuwe marktleider in de distributieklasse als het gaat om veiligheid.
Uitzonderlijk direct en indirect zicht
Uitstekend direct zicht op de weg is alles, maar optimaal indirect zicht is zeker even belangrijk. Vooral op drukke wegen in de stad, vol onbeschermde en onvoorspelbare weggebruikers en bezaaid met objecten als verkeerszuilen, fietsenrekken, brandkranen en paaltjes.
Lage raamlijnen en grote voorruit
De cabine van de Nieuwe Generatie XD is maar liefst 17 cm lager geplaatst dan die van de Nieuwe Generatie XF. Door optimale plaatsing van componenten achter de grille zijn de raamlijnen van zowel de voorruit (2,3 m2) als van de zijruiten zo laag mogelijk.
Ruit met zicht op de stoeprand
en opklapbare bijrijdersstoel
Als optie is er aan de bijrijderszijde een ruit met zicht op de stoeprand mogelijk, die in combinatie met de opklapbare stoel uitstekend zicht biedt op mensen en objecten naast de truck, wanneer de bijrijdersstoel is opgeklapt.
DAF Digital Vision System
Het optionele DAF Digital Vision System vervangt de hoofd- en groothoekspiegel voor ongeëvenaard indirect zicht. De verwarmde, inklapbare camera's van het systeem zijn hoog op de cabine gemonteerd en zorgen voor optimaal zicht bij alle weersomstandigheden. Ook vergroten camera's het direct zicht ten opzichte van spiegels.
DAF Corner View
DAF Corner View vervangt met een camera zowel de trottoirspiegel als de frontzichtspiegel en biedt een veel groter gezichtsveld. Het display van DAF Corner View is logisch geplaatst op de A-stijl aan de bijrijderszijde, zodat de chauffeur in één oogopslag ziet wat er aan de bijrijderszijde van de truck gebeurt.
Voldoet aan de London Direct Vision Standard met 5 sterren
Geen enkele stad ter wereld lijkt meer vastbesloten om het aantal ongevallen tussen bedrijfswagens en kwetsbare weggebruikers te beperken dan Londen, wat wordt weerspiegeld door de strenge London Direct Vision Standard (DVS).
Hoewel het voor alle fabrikanten van vooral middelzware en zware trucks lastig is om te voldoen aan de voortdurend aangescherpte regels, onderschrijft DAF het doel van de DVS volledig: het directe zicht vanuit de chauffeurspositie maximaliseren om de veiligheid op de weg te vergroten.
Wanneer de Nieuwe Generatie DAF XD distributietrucks zijn uitgerust met het unieke DAF Vision Door en DAF Corner View camerasysteem, krijgt de truck 5 sterren, het maximaal haalbare aantal in de DVS. Dit illustreert de unieke marktpositie van de XD als het gaat om direct zicht.
Slimme actieve veiligheidsfuncties
De Nieuwe Generatie DAF heeft een breed scala aan functies voor optimale actieve veiligheid, zoals Brake Assist, Lane Departure Warning System, Emergency Brake Lights en City Turn Assist. We hebben ook nieuwe functies toegevoegd, zoals de elektronische parkeerrem voor slimme parkeerrembediening, een trailerrem voor lage snelheden voor veilig aan- en afkoppelen van een trailer, en Park Brake Assist voor extra parkeerremkracht om de chauffeur in allerlei situaties te ondersteunen.
Handen aan het stuur, ogen op de weg
Met name in stedelijk vervoer is een veilige chauffeur een chauffeur die zijn of haar ogen op de weg kan houden om alert te zijn op kwetsbare weggebruikers zoals voetgangers en fietsers. Daarom is de filosofie van DAF 'Handen aan het stuur, ogen op de weg' ook van toepassing op de Nieuwe Generatie XD.
De belangrijkste rijfuncties van de Nieuwe Generatie DAF trucks worden allemaal bediend vanaf het stuurwiel of de stuurkolomhendels. Van directe rijfuncties en het menu van het digitale display tot aan de TraXon versnellingsbak, de audio en de telefoon; de chauffeur heeft alles onder handbereik.
Secundaire rijfuncties worden al even eenvoudig bediend met fysieke schakelaars op het ergonomisch vormgegeven dashboard.
Nog meer XD!
Extreem sterke, robuuste cabineconstructie
De Nieuwe Generatie DAF trucks hebben een compleet nieuwe en extreem sterke cabineconstructie die de inzittenden aan alle kanten bij een aanrijding beschermt. Aan de voorzijde zijn energie-absorberende kokers (crash boxes) geïntegreerd en kreukelzones in de achterkant van de cabine bieden bescherming tegen schuivende lading, zodat de werkplek van de chauffeur veilig is. Het dak is versterkt om de inzittenden van de cabine optimaal te beschermen als de truck kantelt.
ProCaDis veiligheidssysteem
Dankzij het unieke en gepatenteerde ProCaDis (Programmed Cab Displacement System) van DAF kan de cabine van een XD bij een frontale botsing 400 millimeter op het chassis verschuiven om de energie te absorberen en te voorkomen dat de cabine losraakt. Op deze manier wordt met ProCaDis de cabineconstructie in stand gehouden en hebben de inzittenden van het voertuig de maximale overlevingsruimte.
CoDeS veiligheidssysteem
Het Controlled Steering Column Deformation System (CoDeS) van DAF zorgt ervoor dat het stuurwiel gecontroleerd van de chauffeur af beweegt, bijvoorbeeld bij een kop-staartbotsing. Het dashboard bevat schokabsorberende panelen die de knieën van de chauffeur bij impact beschermen.
Wens je meer informatie?
Neem dan direct contact met ons op en wij zullen zo spoedig mogelijk contact met je opnemen om je vragen te beantwoorden.