Ralph Hoefman is algemeen directeur bij TB Truck & Trailer Service (onderdeel van de Van Tilburg-Bastianen Groep). Sinds enige jaren werft hij met succes actief leerling monteurs op scholen. Om krimp te voorkomen en omdat hij vindt dat zelf opgeleid en goed begeleid personeel langer blijft. Dat werven doet hij persoonlijk, voor het opleiden is hij afhankelijk van zijn leermeesters. Voor de begeleiding krijgt hij ondersteuning van OOMT.
“De Nederlandse truckdealers hebben jaarlijks een instroom van 300 nieuwe monteurs nodig”, vertelt Hoefman. “Nou, die zijn er niet. Want voor de meeste scholieren van het vmbo, mavo en havo hebben vrachtwagens de sexappeal van een theelepeltje. De truckbranche zelf legt de lat hoog. Die verwacht naast belangstelling in (vrachtwagen)techniek ook nog eens héél veel gevoel voor service. Want kerstavond, weekend, verjaardag of om twee uur ’s nachts: die gestrande truck moet door. En dat moet de monteur van dienst gaan fixen. Ook als het giet of er 10 centimeter sneeuw ligt. We vragen dus nogal wat.”
Beter zelf opleiden
“Het liefst trek je een blik ervaren techneuten open. Daar wordt in ieder geval een werkplaatschef blij van. Maar ik heb ze niet.” Ook ziet Hoefman weinig in het wegkopen bij andere bedrijven. “Met extra geld kweek je vooral jobhoppers. Het werven en opleiden van leerling-monteurs heeft als voordeel dat je veel meer loyaliteit kunt kweken. En in ons geval échte TB-monteurs. Uiteindelijk levert dat groei voor je hele bedrijf op. Want iedereen weet dat de eerste truck via de ACM wordt verkocht maar de volgende vanwege de werkplaats. Reden genoeg om veel energie in werving te steken.”
Drie stappenplan
Hoefman besloot om een charme-offensief op scholen voor trucktechniek te openen. “Ik bedacht daarbij een boodschap in drie stappen: 1. Kies voor techniek, 2. Kies voor trucktechniek, 3. Kies voor TB Truck & Trailer Service. Dat heb ik uitgewerkt in een presentatie en ik richtte mij in eerste instantie op het mbo. Fout dus: daar heeft de jeugd al een keuze gemaakt. Je moet bij de 14-15 jarigen zijn op het vmbo, mavo én op de havo. Die moeten nog kiezen en gaan nog op snuffelstage. Dus daarvoor moet je ze al enthousiast krijgen.”
Daarbij zet Hoefman krachtige middelen in. “Ik neem altijd een truck mee naar een school. Dat maakt indruk. Dan gaat het ergens over. Verder moet je altijd een eerlijk verhaal vertellen. En je moet veel zaaien en dus een lange adem hebben. Dat betekende twee jaar lang stug in alle rayons van TB Truck & Trailer Service scholen bezoeken. Toen begon ik te merken dat het werkt. We kregen eerst meer stagiaires en vervolgens meer leerling-monteurs die via de BBL in een van onze vestigingen aan de gang gaan. Dus blijkbaar heb ik die met mijn verhaal, mijn truck, een quiz en wat al niet over de streep kunnen trekken.”
“Maar… dat bleek het halve verhaal. Want met elke nieuwe leerling-monteur, nam ook het aantal bezorgde telefoontjes toe van de werkplaatschefs. ‘Ralph, stoppen met die onzin. Ik heb nu 11 monteurs waarvan vijf leerlingen. Maar wat moet ik met die kinderen? Ze kunnen niets en ik heb niemand om ze op te leiden. Ik heb vijf zieken en ik moet vandaag 10 APK’s doen. Dus geef mij een APK- keurmeester met een Masterniveau van DAF.’”
“Een APK-keurmeester had ik niet. Maar die chefs hadden wel een punt. Dus moest ik opleiders gaan opleiden. Ik vind dat er op de 10 monteurs twee ook leermeester moeten zijn. Maar wat is een leermeester in een truckgarage? Wat mag die? Wat moet die kunnen? Hoe kunnen die leerlingen iets aanbieden dat ze begrijpen en wat uitdaagt. Als je ze een week laat vegen, zijn ze weg.”
OOMT
En dat is het moment geweest waarop OOMT er bij kwam kijken. “Want niet elke monteur is van zichzelf geschikt als leermeester. Zo iemand moet iets kunnen overbrengen en de taal van een 16-jarige verstaan. Bij OOMT hebben ze daar programma’s voor, zoals de Samen Beter Meter. Maar ook kant en klare lespakketten waarmee onze leermeesters echt wat kunnen. Inmiddels draaien we hier al de derde versie van hun programma ‘Generatiehelden’. Door die begeleiding en ondersteuning krijgen onze leermeesters beter contact met hun leerlingen en hebben ze handvaten voor hoe je iets overbrengt en staan ze er zelf ook een stuk beter in.”
“De aanpak en de coaching van OOMT maakt het ook voor mij een stuk eenvoudiger. Want we hebben 17 vestigingen en er is maar één algemeen directeur”, zegt Hoefman. Zo is er in samenwerking met OOMT een speciaal op TB gerichte introductiedag gemaakt. “De nieuwe leerlingen komen voor ze beginnen samen met hun toekomstige leermeesters bij elkaar op een leuke locatie, bijvoorbeeld het DAF Museum. Daar draaien we een programma zodat de nieuwe leerling monteurs en de leermeesters elkaar al wat leren kennen. Ze krijgen ook een beeld van wat ze bij ons te wachten staat. Op school gaan ze naar de Truck Academy. Maar dat is algemeen en één dag per week. Bij ons vallen ze onder onze TB-Academy. Dat is een verlengstuk van de Truck Academy. Hier leren ze zich specialiseren op ons merk en zich onze uniforme werkwijze eigen maken.”
Betalen
Sinds een jaar betaalt Hoefman zijn leermeesters een toeslag voor hun extra werk. “Op één voorwaarde: hij moet leerlingen hebben. Dus verwacht ik ook dat hij met mij meegaat naar de scholen en zich inzet om nieuwe scholieren te enthousiasmeren voor het werken als truckmonteur en liefst bij ons.”
Maar het belangrijkste vindt Hoefman, is dat OOMT ook helpt dat zijn aanpak binnen zijn organisatie breed gedragen wordt. “Dat is een proces van jaren. Maar het werkt. Wij hebben geen krimp. Dat zien ze in de werkplaats ook. Inmiddels is het zelfs zover dat de twijfelaars van het eerste uur bij mij komen van: ‘ik denk dat ik nog wel een leerling kan gebruiken’. Omdat ze merken dat die vier scholieren dankzij hun inspanningen inmiddels volwaardige monteurs geworden zijn. Dat geeft voldoening.”