Met het project ‘Digitale monteur’ voorziet Van Tilburg-Bastianen Truck & Trailer Service (TBTTS) haar Truck monteurs eigentijds met digitale voorzieningen. De bestaande werkwijze binnen de Truck werkplaatsen werd met papieren werkorders ondersteunt. Digitale voorzieningen zoals het gebruik van een Tablet door monteurs en een volledig gedigitaliseerd werkplaats proces (toepassing Pitstop) geeft naast een meer eigentijdse werkwijze nog een aantal verbeter mogelijkheden, namelijk:
• Digitaal zichtbaar maken van voertuigafwijkingen (film/foto);
• Vereenvoudiging van het klantcontact door visuele en leesbare constateringen direct van de monteur;
• Begeleiding van het werkproces door DAF specifieke (digitale) werkinstructies;
• Efficiëntie meten & verbeteren tbv kosten verlaging voor onderhoud en reparatie.
Hoe werkt het?
Na een succesvolle pilot op de vestiging in Vianen is TB begonnen met de uitrol van Pitstop op al haar vestigingen. Pitstop is een module bovenop het huidige Dealer Management Systeem waarmee de monteur de beschikking heeft over een digitale werkinstructie.
Vanuit de digitale planning krijgt de monteur één of meerdere werkorders toegewezen, die vanaf de tablet gestart kunnen worden. De monteur ziet op zijn tablet alle werkzaamheden die aan het voertuig uitgevoerd moeten worden, inclusief de voor dat voertuig specifieke werkinstructies, software of service updates. De uit een beurt of APK geconstateerde reparatie- of adviespunten worden door de monteur via de tablet vastgelegd. Indien nodig of gewenst worden foto’s en video’s aan de digitale controle lijst toegevoegd. Door de monteur vastgelegde extra werkzaamheden komen bij de service adviseur in zijn dashboardomgeving. Nadat de service adviseur akkoord van de klant heeft gekregen, worden de opgevoerde extra werkzaamheden doorgeboekt op de werkorder. Door de monteur wordt de bestede tijd per regel bijgehouden. Hierdoor wordt nauwkeurig vastgelegd hoeveel tijd de monteur per verrichting besteed heeft. De klant krijgt daardoor dus nauwkeurigere specificaties van de aan het voertuig uitgevoerde werkzaamheden.
Al werkzaam op zeven vestigingen
Inmiddels is Pitstop op zeven van de dertien vestigingen operationeel. De reacties van zowel klanten, monteurs als de werkplaatsmanagement (werkplaatschef en service adviseur) zijn positief. “Het was in het begin even wennen, maar na twee weken moet ik er niet aan denken om weer terug te moeten naar papier”, zegt één van de monteurs. Niet alleen bespaart de nieuwe werkwijze jaarlijks veel papier. Ook zijn de administratieve werkzaamheden die moeten gebeuren, nadat de werkorder klaar is aanzienlijk afgenomen. Orders worden nu normaliter de volgende werkdag na uitvoering van de beurt of reparatie gefactureerd. “Vroeger” werkten we fysiek met bakjes, waar de orders die even stil lagen in bewaard werden. Ook dit is nu vanuit Pitstop volledig gedigitaliseerd. Vanuit een dashboard kan exact bekeken worden welke orders zich in welke status bevinden en kunnen vanuit het dashboard eenvoudig opgevolgd worden.
TB is van plan om nog voor het einde van dit jaar al haar Nederlandse vestigingen met Pitstop te hebben uitgerold.